«

»

Vad är Återbruk?

Ta hand om vår Jord

Ta hand om vår Jord

Återbruk för mig verkar inte vara samma sak som för andra
– det förstår jag när jag ser alla idéer på nätet.
Jag sågar inte idéerna men ifrågasätter starkt
om vissa saker är återbruk!

Återbruk är modernt men det är verkligen inget nytt! Människan har alltid hållit på med återbruk, speciellt under perioder av fattigdom och krig då kunskapen och framförallt kreativiteten var avgörande för hur bra/dåligt man klarade sig. Man täljde räfspinnar, stoppade strumpor, vävde mattor, sydde lapptäcken mm. ALLT material togs om hand och man slösade inte på något.

Återbruk idag handlar mer om att värna om vår Jord för en hållbar framtid. Målet är att minska utsläpp/besprutning och ta vara på de resurser som finns istället för att fortsätta med den ”slit-och-släng” attityd som finns idag.

För mig handlar det också om människor… Kan vi verkligen, med gott samvete, fortsätta att handla som vi gör när de som tillverkar våra varor lever i en fattigdom de inte kan ta sig ur?!? Eller arbeta under så miserabla förhållanden som gör att människor, vuxna och barn, dör av förgiftning – för att vi ska kunna handla billigt?!?

 

Återbruk i Slöjden

Lappa kan vara kreativt och roligt

Lappa kan vara kreativt och roligt

Återbruk har blivit en stor del av dagens slöjdundervisning. Det är ett viktigt ämne som förtjänar att tas på allvar! Men, genomförs det på ett bra sätt? Ofta används ”udda” material som man tillverkar ”konstiga” saker med – saker eleverna för det mesta inte vill ha utan det hamnar i soporna. Då har man inte tagit vara på materialet och syftet mad återbruk försvinner.

Surfar man på nätet så hittar man exempel efter exempel på ”återbruk” där NYA material använts. Bara för att det är ett udda materialval för det man tillverkar så är det inte återbruk. Återbruk måste inte vara en trädgårdsslang, cd-skivor, elsladdar mm. Om man dessutom tar nya eller användbara saker – då har man tappat syftet och målet med återbruk! Återbruk kan lika gärna vara en t-shirt, lakan eller jeans där man använder materialet. Man kan ex. väva, göra lappteknik, sy ett mindre plagg eller bara laga och dekorera. Dessa kunskaper har man dessutom nytta och glädje av i framtiden.

 

Återbruk är ofta väldigt svårt för många elever. ex:

  • Det krävs stor kreativitet och fantasi för att komma på idéer och ”se” vad det kan bli – det klarar inte de flesta.
  • Du måste vara skickligare när du använder ett material som inte är ämnat för uppgiften/tekniken.
  • Du behöver en stor och bred materialkunskap – om material de inte är vana vid att använda.
  • Ibland tar det för lång tid att samla in det material som behövs – det hinner inte elever göra.

 

Det borde ändå handla om att:
Ta något gammalt (som inte längre fyller sin funktion) och gör något nytt av det (något du behöver) så att materialet (som inte kan återvinnas på ett bra sätt) kan användas igen istället för att hamna i soporna.

 

Vad säger Skolverket?
Många slöjdlärare tror att man MÅSTE använda ”udda” material. Skoverket ställer högre krav i den nya kursplanen men läser man Kursplanen för slöjd så är inte dessa krav riktigt så konkreta.

 
I det centrala innehållet i kursplanen står det att vi ska arbeta med:

  • Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.” (åk 4-6)
    För elever i åk 4-6 räcker det med att lappa och laga, utnyttja material från ex. kläder, lakan och använda lapplådan.

  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.” (åk 7-9)
    Många i åk 7-9 missar detta med att lära sig om olika material och hur de produceras – man bara tillverkar.
    Ex. Om en elev gör ett återbruk av elsladdar – då kan de fortfarande inget om produktionen av elsladdar och dess miljöpåverkan. Att ex. koppar (som finns i elsladdar) är en naturlig produkt som riskerar att bli en bristvara i framtiden. P.g.a. det bör man istället lämna in det till återvinningen – DET lär man sig inte.

 
Jag tror att det har blivit såhär bara för att det är modernt. Man MÅSTE faktiskt inte tillverka ”konstiga” föremål av ”udda material” utan det är OM material, dess miljöpåverkan och om alternativa material vi ska lära ut.
Har man inte missat kunskapsmålet om man bara tillverkar utan kunskap och tanke?

 

Bra och Dåligt Återbruk

Jag måste ändå gå igenom ett par exempel på vad jag tycker är bra och dåliga återbruksidéer…

återbruk1
Udda material som återbruk
En NY trädgårdsslang som man bygger en trädgårdskorg av är kanske kreativt, en rolig idé, men korgen blir tung vilket gör att den ändå inte används!
Ska det vara återbruk så måste man dessutom använda en trasig trädgårdsslang annars är det bättre att köpa en ny korg av ett miljövänligt material.

+ Saker av ”udda” gamla material som uppfyller kraven för funktion är bra återbruk!
– Saker gjorda av NYTT material – det är INTE återbruk!!

 

återbruk3Kläder och tyg som återbruk
Man var duktigare på återbruk förr i tiden! Kläder lappades, lagades och syddes om.
Det blev något nytt i form av trasmattor och lappteknik mm.

Man kan dessutom lämna in trasiga kläder, som inte kan användas till något annat, så att materialet/fibrerna återanvänds och nya kläder kan tillverkas.

+ Trasmatta av jeans är snyggt, slitstarkt och användbart!
– 5 bra jeans som blir blomsterkrukor är inte bra återbruk – det är slöseri av bra material!
 

återbruk5Plast som återbruk
Petflaskor är populära inom återbruk men, vi har ett fungerande system för att återanvända dessa. Man strimlar materialet och tillverkar filter till fläktar mm, fleecetyg, vadd, stoppning mm.
Ska man använda plast i återbruk så är det bättre att ta plast som brukar hamna i soporna.
Plast är dessutom inte bra att smälta eftersom gifter frigörs i luften. Då är det bättre att plasten lämnas in till återvinning så att det hanteras på ett lämpligt sätt.

+ En självbevattningskruka som man kan odla i är bra och användbart återbruk!
– Soffa av plastflaskor är kanske en rolig idé men inte snyggt eller bekvämt!
 

Nytt återbruksarbete i min slöjdsal

Återbruk - Klänning av gardiner

Återbruk – Klänning av gardiner

Det finns som sagt många bra idéer men även många dåliga…
– dåliga som uppgifter för elever och dåliga för miljön…

Istället så ska jag lägga tid på kunskap om hur material påverkar miljön och vad vi kan göra för en hållbar framtid ex. hur material tillverkas, vilka alternativa material finns, hur kan material återvinnas, vilka val är bra när man handlar, när är det bra att återanvända material eller lämna in till återvinning. Ska jag sy något nytt eller laga…
Jag kommer också ta upp hur de som tillverkar våra varor påverkas – det är också viktigt!…

Självklart kommer jag inte hindra elever som vill och klarar av att arbeta med ”udda” material. Däremot måste det vara tanke och kunskap bakom för att det ska bli ett värdefullt miljöarbete.

Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är viktigare att kunna laga sina kläder när de går sönder och göra smarta val när man handlar än att tillverka en väska av cykelslang.
– Att laga är ju också återbruk och en mer användbar kunskap för eleverna.

Med denna inställning så tror jag att återbruksarbetet kan bli riktigt bra!

 

Permalänk till denna artikel: http://skolsida.sisselblom.se/?p=2520